LiveZilla Live Help

Circuite Marea Britanie, Europa

 
 

Despre Marea Britanie

Londra (in engleza London, franceza Londres) este capitala Angliei si a Regatului Unit. Este cel mai important centru politic, financiar (datorita City-ului), cultural si artistic al Regatului Unit, si unul din cele mai importante orase ale lumii.

Populatia Londrei este de 7.421.229 locuitori (la 1 ianuarie 2005) in Londra Mare, carora li se adauga alte cateva milioane din zona metropolitana. Exista o imensa diversitate de etnii, culturi si religii, Londra fiind unul din cele mai cosmopolite orase din Europa si din lume. Aici locuiesc, permanent sau temporar, multi dintre cei mai bogati oameni ai lumii.

In Londra se gasesc sediile a numeroase institutii si corporatii de importanta globala; multe cladiri importante: palate, muzee, teatre, sali de concerte, aeroporturi, statii de cale ferata; ca si numeroase ambasade si consulate.

Westminster (Palatul si Abatia) si Biserica Sf.Margareta din Londra au fost inscrise in anul 1987 pe lista patrimoniului cultural mondial UNESCO.

Londra Mare acopera o suprafata de 1579 km². Londra este port pe Tamisa, rau navigabil. Riul a avut o influenta majora in dezvoltarea orasului. Orasul a fost fondat pe malul de nord, iar pina in secolul al XVIII-lea nu a existat decit un singur pod, Podul Londrei, ceea ce a facut ca orasul sa se dezvolte foarte mult la nord de riu. Cimpia Tamisei a fost un teren propice pentru expansiunea orasului, cele citeva coline (ex. Parliament Hill, Primrose Hill) nu au fost piedici semnificative.

In secolele trecute Tamisa era mult mai larga si mai putin adinca. Pe intinderea orasului insa a fost canalizata si indiguita, si multi dintre afluentii sai au fost complet canalizati si curg acum subteran. Fluxul si refluxul se fac simtite pe Tamisa. Este unul din motivele pentru care Londra este expusa inundatiilor. Pentru a proteja orasul, in anii 1970 s-a construit la Woolwich, in aval, un sistem de ecluze numit Thames Barrier.

Clima Londrei este temperata, cu veri calde dar rareori toride, si ierni blinde. Vara, temperatura depaseste rareori 33 °C (recordul absolut fiind 37,9 °C, inregistrat in 2003). Iarna, caderile de zapada sint rare, iar stratul de zapada nu depaseste in general 2 cm. In ciuda reputatiei de oras "ploios", Londra primeste anual circa 600 mm de precipitatii, adica mai putin decit, de exemplu, Roma sau Sydney. Datorita intinderii zonei construite, Londra este adeseori un microclimat, unde temperaturile sint cu circa 5 °C mai ridicate decit in exterior, deoarece cladirile si betonul retin mai bine caldura.

La origini, Londra a fost o asezare celta. In 43 d.Hr. romanii au fondat orasul Londinium, iar numele acestuia se pare ca a dat si numele nativ al orasului, London, desi unele date recente arata ca London ar putea fi de origine celta. In 61 d.Hr., noul oras roman este asediat, pradat si ars pina la temelii de catre rasculatii celti condusi de regina Boadicea.

Dupa caderea Imperiului Roman, Londinium a fost abandonat; la vest de acesta a aparut in secolul al VII-lea o asezare saxona cu numele Lundenwic, pe locul unde azi se afla Aldwych. La inceputul secolului al X-lea vechea cetate romana a fost reocupata. Initial Westminster era un oras distinct, insa in cele din urma Londra si Westminster s-au integrat si au evoluat impreuna, devenind cel mai mare oras al Angliei, iar din secolul al XII-lea si capitala a regatului.

Intre secolele al XVI-lea si al XX-lea, Londra a inflorit, fiind capitala a Imperiului Britanic. Marele incendiu din 1666 a distrus o mare parte a orasului. Reconstructia a durat peste 10 ani si a fost condusa de Sir Christopher Wren, care, cu acea ocazie, a proiectat si construit multe din cladirile emblematice ale Londrei de astazi, asa cum ar fi spre exemplu Catedrala Sf. Paul. Cresterea orasului s-a accelerat in secolul al XVIII-lea, astfel ca la inceptul anilor 1800 Londra era cel mai mare oras al lumii.

Bombardamentele naziste din timpul celui de-al doilea razboi mondial au condus, pe linga pierderea a peste 30.000 de vieti, la distrugerea multor cladiri vechi. Reconstructia din urmatoarele decenii a dat prilejul folosirii a numeroase stiluri arhitectonice moderne, care dau orasului pe alocuri un caracter eclectic.

City of London ("Cetatea Londrei") este centrul istoric al orasului, si in acelasi timp cel mai important cartier financiar al Regatului Unit. Este administrat de catre Corporatia Londrei, condusa de Lordul Primar al Londrei. City-ul detine propriul corp de politie, separat de Politia Metropolitana. Populatia permanenta a City-ului este de doar 7000 de locuitori, insa aici lucreaza peste 300.000 de persoane. Calitatea de centru financiar a City-ului a inceput sa se dilueze in ultimii ani, o data cu inaugurarea in Docklands, in estul orasului, a complexului Canary Wharf.

West End ("Capatul de vest" - al vechiului oras) este districtul comercial si de divertisment al Londrei. Piata Trafalgar este cel mai important obiectiv. Oxford Street este una dintre cele mai cunoscute strazi pentru cumparaturi, pe care se gasesc numeroase supermagazine celebre (Selfridges, John Lewis, Marks and Spencer). Alta strada cunoscuta este Tottenham Court Road, pentru magazine de electronice, calculatoare si instrumente muzicale.

La sud de capatul estic al Oxford Street se gaseste Soho, cartierul boem al Londrei, intesat de cafenele, pub-uri, cluburi si sex shop-uri.

Estul orasului a fost centrul industriei londoneze in secolul al XIX-lea. Bombardamentele germane din anii 1940, combinate, incepind din anii 1950, cu decaderea Portului londonez si mutarea industriei in afara orasului, au condus la abandonarea a numeroase cladiri si terenuri, si la un aspect al zonei in general dezolant. Organizarea Jocurilor Olimpice din 2012 in estul Londrei va oferi ocazia regenerarii si cresterii atractivitatii zonei. Docklands, zona vechiului Port al Londrei, a fost un experiment reusit de regenerare.

In vestul Londrei se gasesc cartiere rezidentiale de lux, cum ar fi Notting Hill, Kensington, Chelsea, parcuri precum Richmond (cel mai mare din Londra), precum si arene sportive ca Twickenham, stadionul de acasa al echipei nationale engleze de rugby. In White City se gaseste cartierul general al BBC, iar mult mai spre vest, in burgul Hillingdon, se afla aeroportul Heathrow.

Sudul Londrei gazduieste districte variate, precum Wimbledon, cu parcul si arenele de tenis pe care se organizeaza Turneul de tenis de la Wimbledon, dar si Brixton, Peckham si Camberwell, unde locuiesc comunitati importante de afro-americani care au emigrat in anii '50-'70 din zona Caraibelor.

La extremitatea estica, pe malul Tamisei, se gaseste Greenwich, unde se afla parcul cu acelasi nume si Observatorul Regal din Greenwich, care marcheaza meridianul zero al lumii.

Nordul orasului este o regiune mai deluroasa; multe din coline ofera vederi excelente ale orasului. Suburbii celebre sint Islington, gazda a clubului de fotbal Arsenal FC, Highgate, Camden, Hampstead, Tottenham, Harringay.

Londra Mare este divizata in 32 "burguri", plus City-ul. Burgurile raspund de majoritatea serviciilor comunale in zonele pe care le cuprind. City-ul nu este condus de un consiliu local obisnuit, ci de catre Corporatia Londrei.

Burgurile sint coordonate de catre Autoritatea Londrei Mari (Greater London Authority, GLA); aceasta raspunde de serviciile municipale la scara intregului oras, cum ar fi politia, pompierii, sau transportul. GLA este reprezentata prin Primarul Londrei si Adunarea Londrei. Primarul este ales prin procedeul de vot suplimentar (fiecare alegator indica doi candidati in ordinea preferintei), iar membrii Adunarii sint alesi printr-un sistem mixt de vot first-past-the-post si de vot pe liste.

Actualul Primar al Londrei, Ken Livingstone, a fost ales ca independent la alegerile din 2000. In ciuda adversitatii cu majoritatea partidelor politice mari, popularitatea lui Livingstone ramine ridicata printre londonezi. Exclus din Partidul Laburist in 2000, a fost reprimit in 2004 si a candidat la alegerile din acel an din partea Laburistilor.

Londra este un motor urias al economiei lumii. Londra a produs 365 miliarde $ in 2004 (17% din PIB-ul Regatului Unit), iar intreaga zona metropolitana londoneza a produs circa 30% din PIB-ul Regatului, adica mai mult decit PIB-ul Braziliei sau Rusiei.

City-ul este cel mai mare centru financiar al Londrei, gazduind banci, societati de valori mobiliare, firme de asigurare, avocatura sau contabilitate. Un al doilea district financiar se dezvolta in Canary Wharf, la est de zona centrala; este mai mic decit City-ul, insa nu mai putin prestigios, gazduind de exemplu sediul central al HSBC.

Mai mult de jumatate din firmele britanice din top 100 isi au sediul central in centrul Londrei, si mai mult de 70% in zona metropolitana londoneza. 31% din tranzactiile monetare ale lumii au loc in Londra; aici se vind si se cumpara mai multi dolari decit in New York si mai multi euro decit in toate celelalte orase europene luate la un loc.

Turismul este una din industriile cele mai importante ale Regatului Unit; peste 350 000 de persoane au lucrat in turism in 2003 doar in Londra.

Desi portul Londrei este acum doar al treilea din Regatul Unit - si nu primul din lume, cum era odata - totusi este tranzitat de 50 milioane de tone de cargo pe an. Docurile se gasesc acum la Tilbury, in afara limitelor Londrei Mari.

Transportul este unul dintre cele patru domenii ale politicii administrat de primarul Londrei. Cu toate acestea, controlul financiar al primarului este limitat, iar el nu controleaza reteaua grea de cale ferata, cu toate ca in noiembrie 2007, el si-a asumat responsabilitatea pentru Calea ferata de Nord a Londrei, precum si multe alte linii, pentru a forma London Overground. Reteaua de transport public, administrata de Transportul pentru Londra (TfL), este una dintre cele mai extinse din lume, dar se confrunta cu probleme de congestie si fiabilitate, pe care un program mare de investitii este in incercarea de a adresa 7 miliarde de lire sterline (10 miliarde de euro) atribuiti imbunatatirii planificate pentru Jocurile Olimpice. Londra a fost apreciata ca orasul cu cel mai bun transport public. Ciclismul este un mod din ce in ce mai popular pentru a te plimba in jurul Londrei.

Piesa centrala a transportului public este London Underground—denumit in mod obisnuit de localnici "Tub", care prezinta unsprezece linii interconectate. Este unul dintre cel mai vechi, cel mai lung, precum si cel mai expansiv sistem de metrou din lume, datand din anul 1863. Sistemul a fost acasa la prima linie electrica de metrou din lume, City & South London Feroviar, care si-a inceput serviciile in anul 1890. Peste trei milioane de calatori pe zi, peste 1 miliard de calatori in fiecare an. Cel mai lung sistem de metrou, ruleaza pe 244 mile sub strazile din Londra. London Underground - sau tub, dupa cum este cunoscut de catre localnici - transporta in jur de 1.1 bilioane de calatori in fiecare an. Primul oras din lume cu cale ferata subterana, deschisa in 1863, iar astazi opereaza 500 de trenuri si 275 statii. Statia de metrou cea mai aglomerata este Waterloo, care deserveste aproximativ 46000 navetisti in timpul "avalansei" de dimineata. De-a lungul sistemului de metrou, se gasesc 412 scari rulante si 112 ascensoare care sunt in continua miscare datorita aglomerariilor din statii. Underground deserveste zona centrala si cele mai multe suburbii la nord de Tamisa, in timp ce cele la sud, sunt deservite de o retea exstinsa feroviara suburbana de suprafata, datorita terenului nefavorabil pentru realizarea liniilor de metrou subterane la sud de fluviu. Docklands Light Railway este un al doilea sistem de metrou, utilizand trenuri mai mici si mai usoare. Acest sistem a fost deschis in 1987, deservind estul Londrei si Greenwich pe ambele parti ale Tamisei.Caile ferate intercity, in general nu traverseaza orasul, ci sunt "inprastiate" in paisprezece statii terminus, in jurul centrul sau istoric; exceptia este ruta Thameslink exploatata de catre First Capital Connect, care este de la Bedford la Brighton si Luton la Sutton.

Trenurile de mare viteza Eurostar, care pornesc din gara St Pancras International, avand legaturi directe cu Lille si Paris in Franta si Bruxelles in Belgia. Durata unei calatorii catre Paris si Bruxelles este de 2h 15 min. si, respectiv 1h 51 min.. Cu ajutorul serviciilor Eurostar, Londra se face mai aproape de Europa continentala decat de restul Marii Britanii, cu virtutea recent finalizata, High Speed 1 (Mare Viteza 1) care realizeaza legatura feroviara cu Tunelul Canalului Manecii. Incepand din 2009, aceasta linie va permite traficul feroviar de mare viteza intern, de la Kent la Londra. Redezvoltarea garii St Pancras a fost cheia oferta pentru London Olympic, ca statie ce serveste de asemenea, doua aeroporturi internationale prin Thameslink si va oferi de asemenea, legaturi feroviare directe catre site-ul Olimpic in Stratford, folosind British Rail Class 395, trenuri care functioneaza sub numele de Olympic Javelin; Acestea vor fi bazate pe trenurile de mare viteza japoneze Shinkansen.

Reteaua de autobuze din Londra este una dintre cele mai mari din lume, care functioneaza 24 de ore pe zi, cu 8000 de autobuze, 700 de trasee pentru autobeze, precum si peste 6 milioane de pasageri care folosesc acest mijloc de transport in fiecare zi lucratoare a saptamanii. In 2003, venitul retelei a fost estimat la peste 1,5 miliarde de euro pe an, mai mult decat la metrou. Un venit in jur de £ 850 milioane este incasat in fiecare an. Londra are cea mai mare retea accesibila pentru scaunul cu rotile din lume si, incepand cu trimestrul al 3-lea din 2007, au devenit mai accesibile pentru audiere si pasagerilor cu deficiente de vedere si semnal audio-vizual, inclusiv anunturi au fost introduse. Rosu distinctiv la autobuzele cu etaj sunt recunoscute pe plan international, si sunt o marca detransport din Londra, impreuna cu taxiuri negre si "Tube".

Desi majoritatea calatoriilor care implica centrul Londrei sunt efectuate cu transportul public, iar exteriorul Londrei este dominat de catre masina. Inelul interior (in jurul centrulului orasului), drumul Circular de Sud si Nord (in suburbii), si autostrada din exteriorul orbital (M25, in afara intravilanului) incercuiesc orasul si sunt intersectate de o serie aglomerate de rute radial-autostrazi, dar foarte putine patrund in interiorul Londrei. M25 este cel mai lung inel-autostrada din lume de 121.5 mile (195,5 km) lungime. Un plan pentru o retea de autostrazi pe intreg teritoriul orasului (Planul de Ringways) a fost pregatit in anii 1960, dar a fost in cea mai mare parte anulat la inceputul anilor 1970.In 2003, a congestion charge was introduced to reduce traffic volumes in the city centre. In 2003, o taxa de congestie a fost introdusa pentru a reduce volumul de trafic, in centrul orasului. Cu cateva exceptii, soferilor li se cere sa plateasca £ 8 pe zi, pentru a conduce intr-o zona definita care cuprinde cea mai aglomerata zona din centrul Londrei. Posesorii de automobile care sunt rezidenti ai zonei definite pot cumpara un abonament pe sezon cu pret redus, care este reinnoit lunar si este mai ieftin decat un tarif corespunzatoar pentru autobuz. Londra este faimoasa pentru congestionarea traficului ei, cu autostrada M25, fiind cea mai aglomerata din tara.

Londra este un nod major de transport aerian international cu spatiul aerian cel mai mare din lume pentru un oras. Opt aeroporturi folosesc cuvintele „Aeroportul Londra” in numele lor, dar cel mai mult trafic trece prin unul dintre cele cinci mari aeroporturi. Aeroportul Londra Heathrow este cel mai aglomerat aeroport din lume, pentru traficul international, si este principalul nod al transportatorului-fanion al tarii, British Airways. In martie 2008, a fost deschis terminalul al cincilea se ia in calcul deschiderea unui al saselea terminal. Un tip de trafic similar, cu adaosul unor zboruri low-cost si zboruri pe distante scurte, este manipulat la Aeroportul Londra Gatwick. Londra Stansted Airport, punctul principal de acces pentru Ryanair si Aeroporul Londra Luton deservesc mai ales zborurile low-cost, pe distante scurte. London City Airport, aeroportul cel mai mic si cel mai central, este axat pe calatorii de afaceri, cu un amestec de servicii regulate pe distante scurte si trafic business. Aeroportul Londra Southend este in curs de dezvoltare pentru servicii noi in 2009, pentru extinderea traficului business si a serviciilor de marfa. Au existat controverse despre extinderea capacitatii, cum ar fi construirea unei a treia piste la Aeroportul Heathrow si construirea unui nou aeroport.

Londra gazduieste cinci orchestre simfonice: London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Philharmonia si BBC Symphony Orchestra. Principalele sali de concerte simfonice sint Royal Albert Hall, Barbican Centre, Royal Festival Hall si Queen Elizabeth Hall. Royal Opera House din Covent Garden este casa Operei Regale si a Baletului Regal.

In Londra si-au inceput activitatea trupe rock celebre precum The Clash, Led Zeppelin, Sex Pistols, The Libertines, sau Pink Floyd. Sali de concerte rock celebre sint Brixton Academy, Astoria sau Hammersmith Apollo.

Londra gazduieste carnavaluri si parade celebre, cum ar fi Carnavalul din Notting Hill, sau paradele de Sfintul Patrick (17 martie) sau Sfintul Gheorghe (23 aprilie).

In Londra se gasesc peste 30 de teatre, majoritatea concentrate in West End. Cele mai multe sint comerciale si pun in scena musical-uri si alte piese populare. Teatre "ne-comerciale" sint National Theatre, The Globe (reconstructie fidela a vechiului teatru al lui Shakespeare), Old Vic si Young Vic.

Colectia nationala britanica de arta occidentala veche (dinainte de 1900) este gazduita de National Gallery. Tate Modern contine colectii de arta occidentala de dupa 1900, iar Tate Britain gazduieste colectia nationala de arta britanica. National Portrait Gallery are o colectie de portrete de personalitati britanice renumite din toate timpurile.

Londra gazduieste nu mai putin de 240 de muzee. Cele mai cunoscute sint British Museum (antichitati din toata lumea), Victoria and Albert Museum (arte decorative si aplicate), Imperial War Museum, precum si Muzeul de Istorie Naturala si Muzeul de Stiinta, ambele din Kensington, sau Muzeul Londrei.

Mass-media nationala britanica este concentrata in Londra, si este deseori acuzata ca acopera mai bine Londra decit restul tarii. Aici sint editate toate ziarele nationale, care, pina in anii 1970, isi aveau sediile pe Fleet Street, ramasa celebra ca strada a jurnalistilor. Exista trei ziare locale in Londra: Evening Standard, Metro si Standard Lite, ultimele doua distribuite gratuit in fiecare dimineata in statiile de metrou si cale ferata.

Londra este una din cele patru mari capitale ale modei, alaturi de Paris, Milano si New York. Supermagazine celebre ca Harrods, Selfridges sau Harvey Nichols, sint prezente aici, alaturi de o multime de boutique-uri si magazine ale designerilor de top.

Londra a fost dintotdeauna centrul vietii religioase a Regatului Unit, in ciuda faptului ca primatul Bisericii nationale, Biserica Anglicana, isi are sediul la Canterbury. Cei doi episcopi anglicani ai Londrei sint Episcopul Londrei, a carui scaun este impozanta Catedrala Sf. Paul, si Episcopul de Southwark, sub a carui ascultare se afla credinciosii de la sud de Tamisa. Evenimentele religioase importante au loc fie in Catedrala Sf. Paul, fie in Catedrala Westminster. Arhiepiscopul de Westminster este conducatorul catolicilor britanici. De asemenea, Londra este cel mai mare centru al Islamului in Regatul Unit; Moscheea Centrala din Londra este un obiectiv celebru la marginea parcului Regents Park. Templul hindus din Neasden este cel mai mare templu hindus din afara Indiei si un exemplu remarcabil de cladire moderna construita in stil traditional. Peste doua treimi din evreii din Marea Britanie locuiesc in Londra.

O serie de universitati, colegii si scoli, Londra are o populatie de aproximativ 378.000 destudenti si fiind un centru de cercetare si dezvoltare. Cele mai multe scoli primare si secundare din Londra urmeaza acelasi sistem de scolarizare cuprinzatoar, ca restul din Anglia.

Cu 125 000 de studenti, Universitatea din Londra, este cea mai mare universitate cu contact de profesori care predau in Regatul Unit si in Europa. Este alcatuita din 20 de colegii, precum si mai multe institutii mici, fiecare cu un grad ridicat de autonomie. Colegiile constituente au proceduri proprii de admitere si sunt in mod eficient universitatilor in dreptul lor propriu, cu toate ca cele mai multe grade sunt acordate mai degraba de Universitatea din Londra, decat colegiile individuale.

Londra a gazduit doua Jocuri Olimpice, pe cele din 1908 si pe cele din 1948. In iulie 2005 Londra a fost aleasa sa gazduiasca Jocurile Olimpice de vara din 2012, devenind astfel primul oras care gazduieste trei editii ale Jocurilor.

In Londra se desfasuara anual cel mai mare si mai vechi turneu de tenis al tuturor timpurilor, Wimbledon. In istoria acestui turneu au ramas nume precum Rod Laver, Bjorn Borg, Boris Becker, Pete Sampras si iar in zilele noastre istoria o scrie Roger Federer.

Unul din cele mai populare maratonuri ale lumii este Maratonul Londrei, care se alearga in fiecare primavara.

Cel mai popular sport in Londra, ca numar de spectatori, este fotbalul; doua dintre cluburile de fotbal faimoase ale Angliei se gasesc in Londra: Arsenal FC (in Highbury) si Chelsea FC (in Fulham).



Continent

Tara

Plecare din

Plecare in luna

Transport

 

Itinerariu: Londra
Companie transport: Tarom
535
  • Durata: 6 zile
  • Plecari: 26 iulie, 9 august, 29 august, 6 septembrie
  • Transport: Avion
Itinerariu: Glasgow
Companie transport: Tarom
1345
  • Durata: 11 zile
  • Plecari: 28 august
  • Transport: Mixt (Avion si Autocar)
 

Agentiile Paralela 45 le puteti gasi in urmatoarele orase